Gebruik de zoekfunctie (rechts op je scherm) om op kernwoord te zoeken of filter naar categorie.

Hoe maak ik verbinding met een beamer?

Als je voor een presentatie in de klas je laptop wil verbinden met de beamer doe je het volgende:

Stap 1: de juiste kabel insteken

In bijna alle klassen ligt er vooraan een mini docking station dat aangesloten is op de laptop van de leerkracht. Verwijder de blauwe kabel uit de USB poort en steek deze in een USB poort van jouw laptop.

Stap 2: juiste projectiemethode kiezen

  • Druk de sneltoetscombinatie win + p in.
    Win is de toets met het Windows logo op.
  • Kies de optie “dupliceren”. Zo zie je op het geprojecteerde scherm hetzelfde als op je laptop.

Hoe maak ik een screenshot (van een foutmelding)?

  • Druk de toetsencombinatie: win + shift + S in.
    Win is de toets met het Windows logo op, shift de toets die je gebruikt om hoofdletters te typen.
  • Wacht even.
  • Je kan nu met de cursor een gebied selecteren (standaard een rechthoekige vorm).
  • Het knipsel komt op je bureaublad terecht. Je kan het nu rechtstreeks plakken in Word, PowerPoint, …
  • Wil je het knipsel opslaan om later ergens toe te voegen (of nog verder te bewerken), klik je onderaan rechts op je scherm op “klik hier om de afbeelding te …”. In het knipprogramma kan je het dan bewerken of opslaan op een locatie naar keuze.

Hoe pas ik het geluidsvolume aan?

Klik onderaan rechts op het symbool van een luidspreker. Plaats de schuifbalk op het gewenste geluidsniveau.

Wat als ik geen verbinding met het internet kan maken?

Klik op het wereldbolletje onderaan rechts op je scherm

Zie je onderaan rechts een “wereldbolletje” staan, dan heb je geen verbinding met een (draadloos) netwerk.

Stap 1: Staat de wifi antenne uit?

Klik op het “wereldbolletje” onderaan rechts op je scherm. Is de wifi tegel grijs (zoals op de afbeelding) dan heb je hem uitgeschakeld. Klik erop om hem terug te activeren.

De lijst met netwerken zal weer zichtbaar worden en er zal (automatisch) verbinding gemaakt worden met het netwerk van de school of thuis.

Stap 2: staat je laptop in vliegtuigmodus?

Zie je onderaan rechts een vliegtuigje staan, wil dat zeggen dat vliegtuigmodus actief is en dat je geen verbinding met netwerken kan maken.

Klik op dat vliegtuigje en klik dan op de blauwe tegel (zie afbeelding). Zo schakel je de vliegtuigmodus terug uit. Als er draadloze netwerken actief zijn, zal je laptop terug verbinding maken.

Hoe maak ik thuis verbinding met internet?

Optie 1: bekabeld.

Steek een netwerkkabel in de laptop, wacht even, klaar.

Optie 2: via Wifi.

  • Klik op het symbool van een “wereldbol” onderaan rechts op je scherm.
  • De lijst met beschikbare wifi netwerken zal getoond worden.
  • Selecteer het wifi netwerk waar je verbinding mee wil maken.
  • Geef je wachtwoord in. Klik op volgende.
  • Als je geen fouten typte zal er nu verbinding gemaakt worden met je netwerk.

Kan ik mijn laptop veilig opbergen?

De school zal lockers hiervoor voorzien.

Wat als de laptop vastloopt en niet meer reageert?

Probeer de toetsencombinatie CTRL + ALT + DEL en kijk of je programma’s kan afsluiten.

Lukt dat ook niet:

  • verwijder de oplaadkabel
  • druk de aan/uit knop gedurende meerdere seconden in. Lang genoeg tot de laptop uitvalt.
  • Laat de laptop even rusten (minimaal één minuut)
  • Start de laptop weer op

Lukt het opstarten niet meer of geen beterschap? Kom dan met je laptop naar het laptoploket.

Mag de laptop op de speelplaats gebruikt worden?

Omdat we tijdens de dag al heel vaak met dit scherm bezig zullen zijn, vinden wij het geen goed idee om ook op de speelplaats de laptop te gebruiken.

De speeltijd is het moment om even te ontspannen, een spel te spelen of wat te praten met vrienden en vriendinnen.

De kans dat je laptop beschadigd wordt, is ook groter.

Daarom: gun je ogen en de processor van je laptop even rust en berg hem veilig op in je locker of boekentas.

Wat met sociale media?

Sociale media (Facebook, Instagram, TikTok, Twitter, Discord, …) zijn een vast gegeven geworden in onze samenleving. Onze school bouwt geen technische beperkingen in. Met ingestelde beperkingen zouden de leerlingen gehinderd kunnen worden wanneer zij iets moeten opzoeken voor bepaalde lesopdracht.

Belangrijk is dat zowel de school als de ouders onze jongeren leren omgaan met het gebruik van de sociale media. In dialoog gaan en het duidelijk afspreken van grenzen helpt hen vaardig worden in onze digitale wereld.

Het vrije gebruik van sociale media behoort tot de vrijetijdsbesteding van de leerlingen buiten de schooluren. Vanzelfsprekend kan sociale media wel ingezet worden in een specifieke lesopdracht.

Kan ik de batterij op school opladen?

Je bent verplicht naar school te komen met een volledig opgeladen batterij. Een volledig opgeladen batterij volstaat om een hele schooldag door te komen, aangezien je ook niet elke les de volledige tijd met de laptop zal werken.

Je kan je laptop op school niet opladen.

Om de batterijduur optimaal te benutten, klap je je laptop in de loop van de dag dicht als je er niet mee aan het werken bent. Ook al is dat “maar 5 minuutjes”. In slaapstand is het batterijverbruik minimaal en kan je ook pijlsnel weer aanmelden op je toestel.

Mogen mijn broers / klasgenoten mijn laptop gebruiken?

Het toestel is eigendom van de school en jij bent degene die er mee mag werken. Als je anderen met het toestel laat werken en er komt schade aan zal jij daarvoor verantwoordelijk gesteld worden.  

Mag ik de laptop gebruiken tijdens toetsen en examens?

Dit hangt af van de taak en de leerkracht. Dit zal steeds duidelijk op voorhand gecommuniceerd worden.

Mag ik de laptop mee naar huis nemen (in de vakantie)?

Ja, dit mag. Je kan te allen tijde over deze laptop beschikken.  

Wanneer de school dit vraagt, dien je wel je laptop zo snel als mogelijk in te leveren.

Mag ik stickers op de laptop(hoes) kleven?

De laptop en laptophoes zijn en blijven altijd eigendom van de school. Daarom is het niet toegestaan stickers of andere versieringen erop te kleven. Doe je dit toch, dan zal de schade vergoed moeten worden.  

Wat als ik mijn wachtwoord voor Office365/ Smartschool vergeet?

Je wachtwoord van Smartschool wordt 3x per dag automatisch gesynchroniseerd met Office365. Lukt het niet meer om aan te melden op je account dan doe je dit:

  • Ga naar een ander toestel en probeer daar in te loggen op Smartschool.
  • Wachtwoord vergeten? Klik daar op “wachtwoord vergeten” en volg de instructies in de mail die je zal krijgen.
  • Log nadien weer aan op MS365 en Smartschool met je nieuwe wachtwoord. Opgelet: het kan enkele uren duren vooraleer je nieuwe wachtwoord gesynchroniseerd is.

Lukt ook dit niet: kom dan naar het laptoploket. Daar zullen we je verder helpen.

Hoe documenten veilig bewaren en backuppen?

Om je documenten veilig te bewaren, moet je gebruik te maken van je OneDrive.  Dit is onderdeel van je Office365 account dat je via de school zal krijgen. Dit is een mailadres dat eindigt op @st-gabriel.info.

Door al je gegevens in de cloud te bewaren, kan je op elk moment aan al je bestanden. Is je toestel (tijdelijk) defect en heb je een vervangtoestel? Geen probleem: je logt in met je Office365 account en je kan verder werken.  

Op je Onedrive mag je enkel bestanden van/voor school bewaren. Geen privé bestanden (films, muziek, foto’s, …). Op Smartschool kan je in “Mijn documenten” ook bestanden bewaren. Via deze weg kan je ook aan je bestanden.

Hoe zit het met updates van besturingssysteem en andere software?

Het toestel is zo geconfigureerd dat alle software automatisch up to date gehouden kan worden.  

Soms zal je de vraag krijgen, bij het afsluiten van de laptop, om updates te installeren. Omdat dit meestal beveiligingsupdates zijn, adviseren we om dit steeds te doen.  

Welke software is standaard geïnstalleerd op de laptop?

Op het toestel staat Windows 10, 64-bit versie geïnstalleerd (Academic Standard versie, versie 20H2). (.NET Framework 3.5)

Volgende programma’s zijn ook geïnstalleerd:

7-Zip, Adobe Acrobat Reader DC, Audacity, GeoGebra Classic, Google Chrome, Google Earth, Java RE x86 & x64, Microsoft Silverlight, Microsoft Teams, Microsoft Visual C++ Redist packages, Mozilla Firefox, Notepad++, Office 365, OneDrive (normaal built-in), Paint.NET, Safe Exam Browser, TeamViewer, VideoLAN VLC Player)

Belangrijk is dat het aanmelden op je toestel zal gebeuren via de Office365 omgeving van de school. Je gebruikt hiervoor je gebruikersnaam die eindigt op @st-gabriel.info. Het paswoord hiervan is hetzelfde als jouw paswoord bij Smartschool.

Verder zullen verschillende programma’s via een aparte webwinkel te downloaden zijn. Dit zijn programma’s specifiek voor bepaalde vakken of richtingen. Is er software die ontbreekt om je schooltaken uit te voeren? Vul dan dit formulier in en wij kijken dan na wat er mogelijk is.

Mag ik eigen accesoires (muis, oortjes) aansluiten?

Het aansluiten van oortjes of een muis dat geschikt is voor deze laptop is toegestaan. Je kan hiervoor zowel draadloze (via Bluetooth) als bekabelde oplossingen kiezen.

Let wel: er zijn beperkte rechten op dit toestel. Als je software moet installeren om het toestel te laten werken (denk aan een thuisprinter) dan zal dit niet gaan.

De school is niet verantwoordelijk voor het foutief gebruik van deze accessoires.  

Kan ik printen op school?

Neen, dit kan niet.

De digitale omslag heeft in tegenstelling tot wat je zou verwachten een enorme papierberg veroorzaakt. Als school willen wij op allerlei vlakken aandacht hebben voor overconsumptie, duurzaamheid en milieubescherming. Daarom streven we er naar de hoeveelheid papier waar het kan zo veel als mogelijk te beperken.

Mogen eigen externe USB drives gebruikt worden?

Ook al staat er een up-to-date antivirus programma op je laptop, het gebruik van externe drives is niet toegestaan. 

Malware en andere schadelijke programma’s komen vaak via deze weg in netwerken terecht. Voor het delen van (grote) bestanden met elkaar zijn er heel wat oplossingen. Hiervoor gebruik je OneDrive, Smartschool of WeTransfer.  

Wat als de laptop (plots) heel warm wordt?

Als je bij (intens) gebruik merkt dat de laptop plots erg veel lawaai begint te maken (je hoort hem intens draaien), schakel dan de laptop tijdig uit om ergere schade te voorkomen.  

Vul dit contactformulier in en begeef je dan naar het laptoploket.

In de vakantie volg je deze procedure.

Wat als de computer weigert op te starten?

Het scherm kan zwart blijven of de computer reageert heel traag. Controleer dan of het lampje van de harde schijf brandt.
Dit wil zeggen dat de computer bezig is met het verplaatsen van bestanden op de harde schijf. Daardoor onderbreekt hij de opstartprocedure of zal traag reageren.
Laat de computer gewoon doen, tot het lampje uit is of nog slechts af en toe flikkert. Als je ziet dat het toestel niet direct reageert, begin dan niet op andere toetsen te drukken. Bij gebrek aan geduld kan het hele systeem blokkeren. 

Verwijder eens alle kabels en laat de laptop even liggen. Probeer nadien terug op te starten. Lukt dit niet, kom dan zo snel mogelijk naar de laptopbalie.  

Waarom mogen we niet onze eigen laptop gebruiken?

Alle leerlingen werken met een toestel van de school. Hier staat de nodige software op, aangepast aan de noden van de school. Ook zijn we dan zeker dat de nodige veiligheidsinstellingen juist staan en de antivirus software steeds up to date is.  

Omdat ook alle leerlingen met hetzelfde toestel werken, maakt dat het onderhoud en oplossen van problemen eenvoudiger. We kunnen elkaar ook helpen omdat we met hetzelfde toestel werken. Is er een technisch probleem dat niet direct kan opgelost worden, krijg je ook een gelijkaardig vervangtoestel. Dit zorgt ervoor dat je kan blijven werken en geen weken moet wachten op een nieuw toestel. 

Wat met schade, herstellen, … na drie jaar.

We starten met dit laptopproject in september 2021. De school koopt de laptops aan met de middelen die komen uit het budget “digisprong”. Bij deze toestellen hoort een garantie van drie jaar.

Eén van de speerpunten van de digisprong is maximaal inzetten op refurbishing van bestaand materiaal. Mogelijk worden na drie jaar de toestellen terug gevraagd om deze grondig na te kijken en aan te passen indien nodig. De overheid is dit nog volop aan het uitwerken. Zodra wij hier meer over weten, zullen wij u informeren.

Wat met herstellingen tijdens de vakantie?

In de vakantieperiodes is de school gesloten. Heb je dan een technisch probleem vragen we jou om het volgende te doen:

  • Vul het aanmeldformulier van onze school in. Zo blijven wij ook op de hoogte van alle problemen.
  • Om de laptop te laten herstellen, contacteer je de helpdesk van Signpost. Alle contactinformatie staat in deze brochure.
    Opgelet! Signpost zal je toestel thuis komen ophalen maar geen vervangtoestel voorzien. Soms zal het interessanter zijn om een paar dagen te wachten en op school een vervangtoestel te krijgen dan Signpost te contacteren. Lees er meer over bij deze vraag.

Wat betekent de “next business on site” (NBOS) garantie. 

De next business day on site garantie houdt in dat onze externe partner Signpost in theorie de volgende werkdag zal langskomen op school.

In vakantieperiodes, kan er ook bij jou thuis langsgekomen worden. Maar probeer het in eerste instantie via de school te regelen. Als Signpost bij je thuis langskomt, nemen ze je defecte toestel mee maar zal je geen vervangtoestel krijgen. NBOS wil niet zeggen dat je laptop de dag nadien hersteld is. Via de school zal je een vervangtoestel krijgen, via Signpost niet.

Let op: de voorwaarde is wel dat het probleem wordt gemeld de vorige dag tijdens de werkuren, dus bv. niet op dinsdagavond om 18u, dan komen zij niet woensdag, maar donderdag. In drukke periodes kan het soms langer duren natuurlijk, maar zij streven steeds naar herstelling de volgende dag.

Meer informatie hierover en hoe ze te contacteren lees je in deze brochure.

Wat als je de school verlaat?

Op het einde van de uitleenperiode (je verandert van school, na het einde 6e jaar, …) word je gevraagd het toestel weer in te leveren.  

Blijkt bij nazicht dat er andere schade is dan normale verbruiksschade, zal dit protocol gevolgd worden.

Wat met de financiële afhandeling van schade aan het toestel?

Situatie A:

Is de schade binnen de garantie, d.w.z. gedekt door garantievoorwaarden en binnen de garantietermijn. Bijvoorbeeld de harde schijf is stuk.  

Situatie B:

Is de schade buiten garantievoorwaarden? Als in: de schade komt door een eigen fout (vb. Een balpen tussen toetsenbord en scherm, toetsjes afgebroken omdat je spullen op het klavier zette, …). 

  • Dan is er een forfaitaire kost van € 39. 
  • De ouders zullen hierover ingelicht worden, de betaling gebeurt via de eerstvolgende schoolrekening.  

Situatie C:

Is de schade door een eigen fout met totaal verlies van het toestel (vb. laptop wordt gestolen op school omdat je boekentas onbewaakt bleef, hij valt uit je boekentas onderweg naar school).  

  • Dan moeten de ouders de kosten dragen. Je kan hier ook je familiale verzekering voor aanspreken. 
  • Het bedrag dat betaald moet worden is de vervangwaarde voor een evenwaardig toestel (dit zal rond de € 550 zijn).  
  • Is er een totaal verlies maar ligt de oorzaak niet bij jou dan wil dit zeggen dat je laptop gestolen is. Lees daar meer over via deze link.  

Situatie D:

Als je onze school verlaat moet je de laptop weer inleveren. Merken wij dan andere schade dan normale verbruiksschade, zal deze schade vergoed moeten worden. Dit gebeurt via de laatste schoolrekening.

Wat als het toestel gestolen wordt ?

Een diefstalverzekering is inbegrepen in de eerste drie jaar na aankoop door de school. Hiervoor gelden twee belangrijke voorwaarden:  

  • Er moet aangifte van diefstal bij de politie.  
  • Enkel diefstal met sporen van inbraak of bedreiging zijn verzekerd.  

U betaalt 39€ franchise. Contacteer ook uw eigen verzekering! 

Is de laptop “verloren” geraakt, zal je die volledig moeten vergoeden.  Een laptop die verdwijnt uit een onbewaakte boekentas, is dus niet verzekerd tegen diefstal.

Lees hier meer over in de brochure van Signpost

Wat moet ik doen als er schade is aan de laptop (behuizing, scharnieren, oplaadkabels, schermbreuk, …)

  • Als er schade is, moet je dit ogenblikkelijk melden aan de laptopbalie. Gebruik dit aanmeldformulier en voeg daar eventueel de nodige foto’s bij. (of via mail???) 
  • De school contacteert dan haar partner Signpost die instaat voor de herstellingen.  
  • Schade aan de laptop dient altijd vergoed te worden. Lees meer hierover via deze link.  

Wat als de laptop hersteld moet worden?

Als je na het stappenplan het probleem niet kon oplossen, vul je dit formulier in. Nadien kom je zo snel mogelijk naar het laptoploket. Daar bekijkt men wat er moet gebeuren. 

Kan het probleem niet ogenblikkelijk verholpen worden, krijg je tijdelijk een vervangtoestel mee en zal je, na herstel, je eigen laptop terugkrijgen.   

In vakantieperiodes volg je dit stappenplan.

Waar bevindt zich het laptoploket op onze school?

Het laptoploket bevindt zich op het algemeen secretariaat. Deze is te bereiken tijdens de openingsuren van onze school. 

Hoe voorkom ik schade aan de laptop?

  • Algemeen: wees voorzichtig. De laptop is en blijft eigendom van de school. Behandel hem als een duur handboek dat je in bruikleen krijgt.  
  • Wring niet aan de scharnieren van het scherm. Zo breek je dit niet af. Strek het niet verder dan het kan.  
  • Schermbreuk komt doordat bv. een balpen nog op de laptop ligt en dan wordt dichtgeslagen. 
  • Toetsen van het klavier komen los omdat iets achter de toets haakt. 
  • Leg niets OP het toetsenbord van de laptop.  
  • Reinig regelmatig het scherm, toetsenbord met aangepaste poetsdoekjes.  

Mag of kan ik software zelf installeren?

Neen, dit kan niet. De reden hiervoor is beveiliging en ook onderhoud van het toestel.  

Hier zie je de lijst met de reeds geïnstalleerde software. Is er software die ontbreekt om je schooltaken uit te voeren? Vul dan dit formulier in en wij kijken dan na wat er mogelijk is.

Wat als de batterij niet meer oplaadt?

  • Kijk na of de oplaadkabel correct is aangesloten.  
  • Kijk of er geen kabelbreuk is in de oplader.
    Het is niet toegestaan een eigen “universele laptopoplader” aan te sluiten op je laptop.
    Indien deze niet helemaal het juiste type is, kan deze op langere termijn je batterij stuk maken.  
  • Als je merkt dat de batterij steeds meer tijd nodig heeft om op te laden of steeds sneller leeg is, vul dan dit contactformulier in en kom met je toestel naar de laptopbalie.
    Dan kan er onderzocht worden of de batterij vervangen dient te worden of niet.