FAQ bij laptopproblemen

STAPPENPLAN BIJ LAPTOPPROBLEMEN 

  • Stap 1:
    start de laptop opnieuw op. Blijft het probleem zich voordoen, documenteer dan zo duidelijk mogelijk. Maak een foto (screenshot) van de foutmelding.  
  • Stap 2:
    kijk grondig na of het antwoord in de FAQ hieronder staat.  
  • Stap 3:
    stel je vraag aan de de leraar in de klas.
  • Stap 4a het probleem is opgelost
    stuur via het aanmeldformulier de foutmelding/probleem door. Leg uit hoe je het opgelost hebt. Documenteer eventueel met foto’s/screenshots.  
  • Stap 4b het probleem is niet opgelost:
    vul het aanmeldformulier in, voeg de foto’s/screenshots als bijlage toe en omschrijf daar zo nauwkeurig mogelijk het probleem. Nadien breng je de laptop naar de laptopbalie. 

Mag de laptop op de speelplaats gebruikt worden?

Omdat we tijdens de dag al heel vaak met dit scherm bezig zullen zijn, vinden wij het geen goed idee om dan ook met de laptop in de hand op de speelplaats te staan.

De speeltijd is het moment om even te ontspannen, een spel te spelen of wat te praten met vrienden en vriendinnen.

De kans dat je laptop beschadigt wordt is ook groter: je zal hem sneller kunnen laten vallen, er botst een basketbal tegen, je wordt per ongeluk omver gelopen.

Daarom: gun je ogen en de processor van je laptop even rust en berg hem veilig op in je locker of boekentas.

Wat met sociale media?

Sociale media (Facebook, Instagram, TikTok, Twitter…) zijn niet meer weg te denken maar kunnen ook een obstakel worden. Toch stellen wij geen specifieke beperkingen in (ook al kan dit technisch gezien wel). Met ingestelde beperkingen zouden de leerlingen gehinderd kunnen zijn wanneer zij iets moeten opzoeken voor bepaalde lesopdrachten. Bovendien zijn veel leerlingen vaak slim genoeg om beperkingen te omzeilen. 

Zowel de school als de ouders moeten toezicht houden op wat de leerling uitspookt met de laptop. Sociale media zijn een vast gegeven geworden in onze maatschappij. Het enige wat u en wij nog kunnen doen is ermee leren omgaan: in dialoog met de jongere en door grenzen af te spreken. Ouders en school moeten hierin een team vormen. De school wil het probleem niet van zich afschudden, maar kan zonder hulp van de ouders onvoldoende bereiken. 

Kan ik de batterij op school opladen?

Je bent verplicht naar school te komen met een volledig opgeladen batterij. Een volledig opgeladen batterij zou moeten volstaan om een heel schooldag door te komen, aangezien je ook niet elke les de volledige tijd met de laptop zal werken.

Je mag je lader meebrengen naar school maar reken er niet op dat je de laptop kan opladen in de klas.  

Mogen mijn broers / klasgenoten mijn laptop gebruiken?

Het toestel is eigendom van de school en jij bent degene die er mee mag werken. Als je anderen met het toestel laat werken en er komt schade aan zal jij daarvoor verantwoordelijk gesteld worden.  

Mag ik de laptop gebruiken tijdens toetsen en examens?

Dit hangt af van de taak en de leerkracht. Dit zal steeds duidelijk op voorhand gecommuniceerd worden

Mag ik de laptop mee naar huis nemen (in de vakantie)?

Ja, dit mag. Je kan te allen tijde over deze laptop beschikken.  

Wanneer de school dit vraagt, dien je wel je laptop zo snel als mogelijk in te leveren?

Mag ik stickers op de laptop(hoes) kleven?

De laptop en laptophoes zijn en blijven altijd eigendom van de school. Daarom is het niet toegestaan stickers erop te kleven. Doe je dit toch, dan zal de schade vergoed moeten worden.  

Wat als ik mijn wachtwoord voor MS365/ smartschool vergeet?

Kom dan naar de laptopbalie. 

Gaan we met een online formulier werken?  

Hoe documenten veilig bewaren en backuppen?

Om je documenten veilig te bewaren moet je gebruik te maken van je OneDrive.  Dit is onderdeel van je MS365 account dat je via de school zal krijgen. Dit is een mailadres dat eindigt op @st-gabriel.info

Door al je gegevens in de cloud te bewaren, kan je op elk moment aan al je bestanden. Is je toestel (tijdelijk) defect en heb je een vervangtoestel? Geen probleem: je logt in met je MS365 account en je kan verder werken.  

Welke software is standaard geïnstalleerd op de laptop?

Op het toestel staat Windows 10, 64-bit versie geïnstalleerd (Academic Standard versie, versie 20H2). (.NET Framework 3.5)

Volgende programma’s zijn ook geïnstalleerd:

7-Zip, Adobe Acrobat Reader DC, Audacity, GeoGebra Classic, Google Chrome, Google Earth, Java RE x86 & x64, Microsoft Silverlight, Microsoft Teams, Microsoft Visual C++ Redist packages, Mozilla Firefox, Notepad++, Office 365, OneDrive (normaal built-in), Paint.NET, Safe Exam Browser, TeamViewer, VideoLAN VLC Player)

Belangrijk is dat het aanmelden op je toestel zal gebeuren via de Office365 omgeving van de school. Je gebruikt hiervoor je gebruikersnaam @st-gabriel.info Het paswoord hiervan is hetzelfde als jouw paswoord bij Smartschool.

Wat als de computer traag / raar reageert?

Begin met de laptop eerst volledig uit te schakelen (houd hiervoor de aan/uit knop ingedrukt tot de laptop uitvalt. Wacht dan even (minuut) en start je laptop opnieuw op.

Blijft het probleem zicht voordoen, vul dan dit contactformulier in en breng je toestel naar de laptopbalie.

Ernstige softwarematige problemen kunnen vrij snel opgelost worden. We herinstalleren je volledige toestel.  Je krijgt als het ware je toestel terug zoals het op dag 1 was. Dit wil dus ook zeggen dat alle bestanden die enkel op de laptop bewaard werden weg zijn. Bewaar dus al je bestanden op je OneDrive en niet enkel op je laptop! 

Sluit elke avond je laptop af. Klap hem niet elke keer gewoon dicht in slaapstand. Het regelmatig opstarten en afsluiten van je toestel helpt om het langer vlot te doen draaien.  

Mag ik eigen accesoires (muis, oortjes) aansluiten?

Het aansluiten van oortjes of een muis dat geschikt is voor deze laptop is toegestaan. Je kan hiervoor zowel draadloze (via Bluetooth) als bekabelde oplossingen kiezen.

De school is niet verantwoordelijk voor het foutief gebruik van deze accessoires.  

Kan ik printen op school?

Neen, dit kan niet.

De digitale omslag heeft in tegenstelling tot wat je zou verwachten een enorme papierberg veroorzaakt. Als school willen wij op allerlei vlakken aandacht hebben voor overconsumptie en milieubescherming. Daarom streven we er naar de hoeveelheid papier waar het kan zo veel als mogelijk te beperken.

Mogen eigen externe USB drives gebruikt worden?

Ook al staat er een up to date antivirus programma op je laptop, we vragen je GEEN externe drives te gebruiken. 

Malware en andere schadelijke programma’s komen vaak via deze weg in netwerken terecht. Voor het delen van (grote) bestanden met elkaar zijn er heel wat oplossingen. Gebruik je OneDrive, Smartschool of WeTransfer.  

Wat als de laptop (plots) heel warm wordt?

Als je bij (intens) gebruik merkt dat de laptop plots erg veel lawaai begint te malen (je hoort hem intens draaien), schakel dan de laptop tijdig uit om ergere schade te voorkomen.  

Vul dit contactformulier in en begeef je dan naar de laptopbalie.  

In de vakantie neem je contact op met onze externe partner Signpost. De contactinformatie vind je in deze brochure. 

Wat als de computer weigert op te starten?

Het scherm kan zwart blijven of de computer reageert heel traag. Controleer dan of het lampje van de harde schijf brandt.
Dit wil zeggen dat de computer bezig is met het verplaatsen van bestanden op de harde schijf. Daardoor onderbreekt hij de opstartprocedure of zal traag reageren.
Laat de computer gewoon doen, tot het lampje uit is of nog slechts af en toe flikkert. Als je ziet dat het toestel niet direct reageert, begin dan niet op andere toetsen te drukken. Bij gebrek aan geduld kan het hele systeem blokkeren. 

Verwijder eens alle kabels en laat de laptop even liggen. Probeer nadien terug op te starten. Lukt dit niet, kom dan zo snel mogelijk naar de laptopbalie.  

Waarom mogen we niet onze eigen laptop gebruiken?

Alle leerlingen werken met een toestel van de school. Hier staat de nodige software op, aangepast aan de noden van de school. Ook zijn we dan zeker dat de nodige veiligheidsinstellingen juist staan en de antivirus software steeds up to date is.  

Omdat ook alle leerlingen met hetzelfde toestel werken, maakt dat het onderhoud en oplossen van problemen eenvoudiger. We kunnen elkaar ook helpen omdat we met hetzelfde toestel werken. Is er een technisch probleem dat niet direct kan opgelost worden, krijg je ook een gelijkaardig vervangtoestel. Dit zorgt ervoor dat je kan blijven werken en geen weken moet wachten op een nieuw toestel. 

Wat met schade, herstellen, … na drie jaar.

We starten met dit laptopproject in september 2021. De school koopt de laptops aan met de middelen die komen uit het budget “digisprong”. Bij deze toestellen hoort een garantie van drie jaar.

Eén van de speerpunten van de digisprong is maximaal inzetten op refurbishing van bestaand materiaal. Mogelijk worden na drie jaar de toestellen terug gevraagd om deze grondig na te kijken en aan te passen indien nodig. De overheid is dit nog volop aan het uitwerken. Zodra wij hier meer over weten, zullen wij u informeren.

Wat met herstellingen tijdens de vakantie?

Contacteer hiervoor Signpost. (Brochure van signpost linken).  

Lees hierover meer in de brochure van Signpost. 

  

Wat betekent de “next business on site” garantie. 

De next business day on site garantie houdt in dat onze externe partner Signpost de volgende werkdag zal langskomen op school OF bij de leerling thuis om het probleem te herstellen. Let op: de voorwaarde is wel dat het probleem wordt gemeld de vorige dag tijdens de werkuren, dus bv. niet op dinsdagavond om 18u, dan komen zij niet woensdag, maar donderdag. In drukke periodes kan het soms langer duren natuurlijk, maar zij streven steeds naar herstelling de volgende dag.

Meer informatie hierover en hoe ze te contacteren lees je in deze brochure.

Wat als je de school verlaat?

Op het einde van de uitleenperiode (je verandert van school, na het einde 6e jaar, …) word je gevraagd het toestel weer in te leveren.  Er zal dan worden nagegaan of er buiten de ” normale gebruiksschade ” ook andere (wellicht niet aangegeven) schade vast te stellen is. Onze externe partner Signpost maakt dan een bestek op voor de herstelling. Via de laatste schoolrekening zal deze kost dan aangerekend worden.  

De ouders zullen hiervan ook op de hoogte gesteld worden.  

Wat met de financiële afhandeling van schade aan het toestel?

Is de schade binnen de garantie, d.w.z. gedekt door garantievoorwaarden en binnen de garantietermijn. Bijvoorbeeld de harde schijf is stuk.  

  • De herstelling is dan gratis 
  • Herstelling kan overal. Je brengt je laptop binnen op het laptoploket op onze school of (in vakantieperiodes) neem je zelf contact op met de servicedesk van Signpost. (zie folder en link naar “next businees on site”)  
  • Geen idee van bestekkosten? Dat zal singpost bepalen denk ik niet? 

Is de schade buiten garantievoorwaarden? Als in: de schade komt door een eigen fout (vb. Een balpen tussen toetsenbord en scherm, toetsjes afgebroken omdat je spullen op het klavier zette, …) 

  • Dan is er een forfaitaire kost van € 39 
  • De ouders zullen hierover ingelicht worden, de betaling gebeurt via de eerstvolgende schoolrekening.  

Is de schade door een eigen fout met totaal verlies van het toestel (vb. laptop wordt gestolen op school omdat je boekentas onbewaakt bleef, hij valt uit je boekentas onderweg naar school)  

  • Dan moeten de ouders de kosten dragen. Je kan hier ook je familiale verzekering voor aanspreken. 
  • Het bedrag dat betaald moet worden is de vervangwaarde voor een evenwaardig toestel (dit zal rond de € 550 zijn).  
  • Is er een totaal verlies maar ligt de oorzaak niet bij jou dan wil dit zeggen dat je laptop gestolen is. Lees daar meer over via deze link.  

Wat als het toestel gestolen wordt ?

Een diefstalverzekering is inbegrepen in de eerste drie jaar na aankoop door de school. Hiervoor gelden twee belangrijke voorwaarden:  

  • Er moet aangifte van diefstal bij de politie.  
  • Enkel diefstal met sporen van inbraak of bedreiging zijn verzekerd.  

U betaalt 39€ franchise. Contacteer ook uw eigen verzekering! 

Is de laptop “verloren” geraakt, zal je die volledig moeten vergoeden.  

Lees hier meer over in de brochure van Signpost. 

Wat moet ik doen als er schade is aan de laptop (behuizing, scharnieren, oplaadkabels, schermbreuk, …)

  • Als er schade is, moet je dit ogenblikkelijk melden aan de laptopbalie. Gebruik dit aanmeldformulier en voeg daar eventueel de nodige foto’s bij. (of via mail???) 
  • De school contacteert dan haar partner Signpost die instaat voor de herstellingen.  
  • Schade aan de laptop dient altijd vergoed te worden. Lees meer hierover via deze link.  

Wat als de laptop hersteld moet worden?

  • Als je na het stappenplan het probleem niet kon oplossen, vul je dit formulier in. Nadien kom je zo snel mogelijk naar de laptopbalie. Daar bekijkt men wat er moet gebeuren. Kan het probleem niet ogenblikkelijk verholpen worden, krijg je tijdelijk een vervangtoestel mee en zal je, na herstel, je eigen laptop terugkrijgen.  
  • Lees meer hierover bij de “next business on site garantie”.  

Waar bevindt zich de laptopbalie op onze school?

De laptopbalie bevindt zich op het leerlingensecretariaat. Deze is te bereiken tijdens de openingsuren van onze school. 

Hoe voorkom ik schade aan de laptop?

  • Algemeen: wees voorzichtig. De laptop is en blijft eigendom van de school. Behandel hem als een duur handboek dat je in bruikleen krijgt.  
  • Wring niet aan de scharnieren van het scherm. Zo breek je dit niet af. Strek het niet verder dan het kan.  
  • Schermbreuk komt doordat bv. een balpen nog op de laptop ligt en dan wordt dichtgeslagen 
  • Toetsen van het klavier komen los omdat iets achter de toets haakt. 
  • Leg niets OP het toetsenbord van de laptop.  
  • Reinig regelmatig het scherm, toetsenbord met aangepaste poetsdoekjes.  

Mag of kan ik software zelf installeren?

Neen, dit kan niet. De reden hiervoor is beveiliging en ook onderhoud van het toestel.  

Wat als de batterij niet meer oplaadt?

  • Kijk na of de oplaadkabel correct is aangesloten.  
  • Kijk of er geen kabelbreuk is in de oplader.
    Het is niet toegestaan een eigen “universele laptopoplader” aan te sluiten op je laptop.
    Indien deze niet helemaal het juiste type is, kan deze op langere termijn je batterij stuk maken.  
  • Als je merkt dat de batterij steeds meer tijd nodig heeft om op te laden of steeds sneller leeg is, neem dan zo snel mogelijk contact op met de laptopbalie via dit contactformulier.
    Dan kan er onderzocht worden of de batterij vervangen dient te worden of niet.